Shift (Layered)
- Date: 2024.11.09 (Sat)
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Sam Gendel & Sam Wilkes -Live
CAMOSICA SPORTS -Live
DOUI
FUTOSHI SUGIKI
maruboro
Sam Gendel & Sam Wilkes
”革新的な音楽デュオ”サム・ゲンデルとサム・ウィルクス(Sam×Sam)。
ともに先進的な作曲家でマルチなインスト奏者である、サム・ゲンデルとサム・ウィルクス。ここ1年間に発表された作品やライヴでのアウトプットも膨大で、いずれのプロジェクトも素晴らしい評価を得ている。
ゲンデルに関しては昨年末のアートプロジェクトと融合した『AUDIOBOOK』を皮切りに、ジャズとインディ・ロックの間のような不思議なニュートリオ「アース・フラワー」、作曲家エミール・モッセリとの「ハーディ・ボーイズ」など新規の企画を連発。さらにはファビアーノ・ド・ナシメントとのアーカイブ作『The Room』のリイシューと、それに伴う7月のファビアーノとの渋谷WWW Xデュオでの全てを過去にする演奏も記憶に新しい。
この7月の来日ではアルゼンチンのレジェンド、ファナ・モリーナとのコラボレーションや、九州をまわったソロツアーでの1人で重奏を再現する圧倒的という言葉を遥かに超えたパフォーマンスなど活動の密度の濃さ、音楽への没頭がさらなるステージへと到達している印象だ。
一方のウィルクスに関しても精力的なリリースを重ねている。昨年のアンビエント・ポップの逸品『DRIVING』に続き、7月にはクレイグ・ウェインリブ&ディラン・デイとのセッションによって生まれたアルバム『Sam Wikes,Craig Weinrib,and Dylan Day』を発表。ご存知のとおりこの編成は、2022年の『FESTIVAL de FRUE』で実現したサム・ウィルクス・クインテットの延長線にあるトリオだ。
ジャズ、アバンギャルド、アンビエント、エクスペリメンタル・ポップなど複数のジャンルにまたがったゲンデルに対して、ポップフィールドからインプロビゼーション要素の強いグループによる座組など互いの趣の異なる作品を発表しているが、定期的に行われる”サックスとベース”にフォーカスした二人の邂逅は常に興味深い音楽的な展開をもたらしてきた。
出発点となったライヴ・パフォーマンスを収録した「ミュージック・フォー・サクソフォーン&ベース・ギター」とその続編の「モア・ソングス」は2017年にそのプロジェクトがスタート。前回Sam×Samが日本で演奏した2022年の「FESTIVAL FRUEZINHO」で、この際のパフォーマンスの多くが今年5月に発売された『The Doober』に収録された。
2年の空白期間を経て再び集結する「Sam×Sam」今度の彼らが再び”サックスとベース”の基本フォーマットに立ち返るのか? それとも制約を取り払った新たな景色を見せるのかは不明だが”新章”は間違いなくここ日本から始まるのだ。
The “innovative musical duo” Sam Gendel and Sam Wilkes (Sam x Sam).
Sam Gendel and Sam Wilkes are forward-thinking composers and multi-instrumentalists who have produced a vast amount of recorded and live output over the past year, with both projects receiving rave reviews.
As for Gendel, he has been working on new projects such as “AUDIOBOOK”, which was fused with an art project at the end of last year, the mysterious new trio “Earth Flower”, which is somewhere between jazz and indie rock, and “Hardy Boys” with composer Emile Mosseri. Furthermore, the reissue of the archive work “The Room” with Fabiano do Nascimento and the performance with Fabiano at Shibuya WWW X Duo in July that made everything past are still fresh in our memories.
During his visit to Japan in July, he collaborated with Argentine legend Juana Molina, and performed a solo tour of Kyushu in a performance that went beyond the word “overwhelming,” recreating a ensemble all by himself. It seems that the intensity of his activities and his dedication to music have reached even greater heights.
Meanwhile, Wilkes has been releasing energetically. Following last year’s ambient pop masterpiece “DRIVING,” he released the album “Sam Wikes, Craig Weinrib, and Dylan Day” in July, which was born from a session with Craig Weinrib and Dylan Day. As you know, this formation is a trio that is an extension of the Sam Wilkes Quintet that was realized at “FESTIVAL de FRUE” in 2022.
While Gendel spans multiple genres, including jazz, avant-garde, ambient, and experimental pop, the two have released works with different styles, such as works in the pop field and groups with strong improvisational elements, but their regular meetings focusing on “saxophone and bass” have always brought about interesting musical developments.
The project “Music for Saxophone & Bass Guitar,” which recorded the live performance that was the starting point, and its sequel “More Songs” began in 2017. The last time Sam x Sam performed in Japan was at “FESTIVAL FRUEZINHO” in 2022, and many of the performances from this event were recorded on “The Doober,” which was released in May of this year.
After a two-year hiatus, Sam×Sam will reunite. Will they return to the basic format of “saxophone and bass” this time? Or will they show us a new view that removes restrictions? It is unclear, but the “new chapter” will definitely start here in Japan.